Verktøy 5: Balansenøkkelen

 

Verktøy 5: Balansenøkkelen
(ikke beskrevet i boka)

Verktøyet er det eneste som ikke ligner våre vanlige bevegelser. Hensikten er å lære viktige elementer for å få mer flyt i alle hverdagsbevegelser. Verktøyet gjør det lettere å avlære innarbeidet slurv. Mer virksomme elementer må etter hvert skape gjenkjenning, spesielt i bevegelser som krever balanse (for eksempel å plukke opp ting fra gulvet). Her hermer vi etter viktig læring barnet gjør fra nyfødt til gående. Det åpner for effektiv overføring. Hjernen «etterspør» disse kvalitetene. Vi skiller mellom en rolig forberedende del og en gjennomføringsdel (fra start) med større trøkk og besluttsomhet.

Trygg balanse sikres. Så synkroniseres samspillet mellom ord (lyd), oppmerksomhet og handling i visse øyeblikk. Et gjensidig avhengig samspill drilles. Taktriffene sikrer balansen undervegs. Bevegelsene drives systematisk framover i de tre planene som utgjør rommet vi generelt beveger oss i. Ved hjelp av takt lærer vi hvor lang tid hver sekvens tar. Hendene er sjefen («stortromma») i synkroniseringsøyeblikkene.

Se nøye på filmsnutten. Zoom deg inn i oppgaven ved å gå noen forberedende steg. Samle deg enda mer ved å legge hendene på lårene (inn). Hodet følger på (dobbelthake), slik at du blir tett på deg selv. Brems svakt under bevegelsen nedover, gli sømløst over til underarmene slik at det ikke blir noen luftige hopp undervegs. Rigg deg til med god albustøtte og behagelig bredde mellom føttene. Klem bestemt de foldete hendene når hodet og hender fysisk møtes (synkroniseringsøyeblikk). Vent til hendene er falt ned (avslappet) før neste bevegelse starter. Stopp/frys sidebevegelsen i midten. God kontroll på å stoppe fremmer evnen til å være bestemt. Klor med fingertuppene på veg opp. Slik fornemmer du bedre hva du gjør. For å oppdatere balansen i stående er det avgjørende at du bøyer og strekker i knærne på stående stopp. Hele kroppen må delta. Vent til du har strukket i knærne før du beveger deg videre.

Angående synet: Lukk øynene på inn. Åpne de først når du klargjør deg for å gå, det vil si når knærne strekkes i første stopp etter opprullingen. Lukk dem på ny når du bøyer deg i siste stopp. Igjen åpnes de i strekkbevegelsen. Siste stopp markerer at handlingen er ferdig utført. Se skrått ned når du gå deg ut av verktøyet.

Er det liten plass (for eks. på et do), kan gåstegene tas på stedet. Om noen kan høre deg, kan du gjøre alt stille (generell regel). Etter god innøving kan bare en diskret utgave av stopp-bevegelsen i stående, samle deg (hint). Disiplinert innøving gir brattere læringskurve.

Under innøving gjentas verktøyet minst tre ganger daglig (morgen, middag, kveld). Øv etter noe som du likevel gjør, for eksempel tissing. Da husker du det bedre. Lær først taktriffet. Pirk så på detaljene. Sett krav om god kvalitet i utføringen. Slik bygges tillit til bevegelser (=grunnlaget for god selvtillit). Slurv og lunkenhet gjør det motsatte. Hold verktøyet vedlike. Tas også fram når uro presser på, så fort som praktisk mulig.

Balansekoden - Britt Fadnes - Kirsti Leira - e-post