Verktøy 5: Balansenøkkelen

 

Verktøy 5: Balansenøkkelen
(ikke beskrevet i boka)

Verktøyet likner ikke våre vanlige bevegelser. Hensikten er å lære god flyt i utførelsen av målrettete handlinger på basis av oppdateringer av balansen. Skarp og tydelig utførelse gjør det lettere å avlære generell slurv i bevegelser. Slurv gir mye lettere rot i hodet. Vi hermer etter viktig læring barnet gjør fra nyfødt til gående. Det gir effektiv overføring. Hjernen «etterspør» disse kvalitetene. Vi skiller mellom en rolig forberedende del og en gjennomføringsdel (fra start) med taktfast trøkk. Samlet bidrar verktøyet til å dempe den forbannede tvilen fordi fornemmelsen av at det er jeg som bestemmer, blir tydelig.

Se nøye på filmsnutten. Tal så høyt at du hører deg selv tydelig. Zoom deg inn i oppgaven med noen forberedende steg. Legg hendene på lårene (inn). Brems svakt med hendene under bevegelsen nedover, flett fingrene i hverandre og fold hendene. Gli sømløst over til underarmene. Sørg for bedre balanse ved å breie føttene. Vend de foldete hendene opp mot ansiktet, og slipp så hodet ned – som om det er en magnetisk tiltrekning mellom hendene og ansiktet. På taktkommandoene start og stopp gjøres en vippebevegelse. Tyngdepunktet (bak navlen) fungerer som et omdreiningspunkt.

Stopp/frys sidebevegelsen i midten. I denne bevegelsen settes det repeterende taktriffet. Korte sekvenser og bestemte stopp øker følelsen av kontroll. Klor med fingertuppene på veg opp. Slik fornemmer du enda bedre hva du gjør. For å oppdatere balansen i stående er det avgjørende at du bøyer og strekker i knærne på de to stående stopp. Hele kroppen må delta. Vent til du har strukket i knærne før du beveger deg videre.

Angående synet: Lukk øynene på inn. Åpne de først når du klargjør deg for å gå, det vil si når knærne strekkes i første stopp etter opprullingen. Lukk dem på ny når du bøyer deg i siste stopp. Åpnes igjen i strekkbevegelsen. Siste stopp markerer at handlingen er ferdig utført. Se skrått ned når du går deg ut av verktøyet. NB! Ikke hiv hodet opp! Avvent.

Er det liten plass (for eks. på et do), tas gåstegene på stedet. Om helt nødvendig, kan du gjøre alt stille (generell regel). Etter god innøving kan bare en diskret utførelse av stopp-bevegelsen i stående, samle deg (hint). Disiplinert innøving gir brattere læringskurve. Det gjelder både bevegelser og stemmebruk.

Verktøyet må gjøres minst tre ganger daglig (morgen, middag, kveld). Øv etter noe som du likevel gjør, for eksempel tissing. Da husker du det bedre. Søk etter god kvalitet i utførelsen. Hold verktøyet vedlike. Tas også fram når uro presser på, så fort som praktisk mulig.

Balansekoden - Britt Fadnes - Kirsti Leira - e-post