Verktøy 4a - Gåregle i trapp med start og stopp.

 

Verktøy 4a:
Gåregle (i trapp) med start og stopp
(se side 74)

Gåregla har vært vårt varemerke i minst 15 år. Den er som poteten, kan brukes overalt. Si den høyt når det er mulig, eller inni deg når det er nødvendig. Uansett vil den kunne dempe forstyrrelser. Vanligst bruk er under forflytninger, men om du bare er i ro, kan du samle deg ved å gjøre inn-bevegelsen og gå den (diskret) på stedet. Oppmerksomheten orienteres mot det du gjør i øyeblikket, avsporinger reduseres og uro dempes.

Se på filmsnutten. Gå gjerne ut på trappekanten. Start med den samlende inn-kommandoen. Gå taktfast ned med gåregla som hjelp til å holde konsentrasjonen. Fullfør to regler. Avrund med gjenkjennende stopp-kommando. Snu rundt og gjør tilsvarende på veg opp trappa. Ikke løft hodet høyere når du går enn at du skimter deg sjøl i bakkant av synsfeltet. En variant er å legge hendene på lårene oppover i trapp slik at de kan gli på lårene. Det forsterker inntrykket av hva du gjør akkurat nå: går oppover i trapp. Mange, også svimle, kan nå holde seg fast i (stole på) gåregla framfor rekkverket.

Konsentrert tilstedeværelse i denne taktfaste bevegelsen rydder i hjernen. Slik kan for eksempel trapp oppleves som en god kobling fra alt som forstyrrer, både fra omgivelsene og fra egne repeterende looper i hodet.

Ikke vær redd for å få gåregla ubehagelig på hjernen. Den vil bli din venn, alltid tilgjengelig om du går i trapp, i terreng, på flate strekk osv. Sagt inni deg, er det ingen som behøver å vite om hemmeligheten du bruker for å samle deg bedre. Men om alarmene går, prøv å finne deg et sted hvor du kan gå den med kraftig innsats og hørbar stemme.

gaaregla

 

Balansekoden - Britt Fadnes - Kirsti Leira - e-post