Verktøy 2: Stående V-øvelse

 

Verktøy 2: Stående V-øvelse
(se side 76)

Se på filmsnutten. Still deg i en V-posisjon med føttene. Her bruker vi igjen den enkle to-takten (1-2, 1-2 osv.). Nå for å samle oss i stående.

Legg merke til en bestemt inngang og utgang. Bøy litt i knærne under inn. Etter strekken tas et bestemt buksegrep før den skrå sidebevegelsen starter. Det skjerper konsentrasjon på oppgaven. Under innlæring bør dette ivaretas. Hold hodet stabilt i midten under utførelsen og lag dobbelthake (oppmerksomheten er nær). Lukk gjerne øynene under kommandoordene inn og stopp. Gå deg ut av verktøyet.

Størrelsen av V-mønsteret tilpasses situasjonen, men det lille stoppet i sentrum er obligatorisk.

Når det er innlært, vil den gjenkjennende taktfaste bevegelsen kunne bidra til å samle seg her- og nå, understøtte tenkning, gi avslappet våkenhet under samtaler med andre, forkorte ventetid ved å dempe uro, dempe stivhetsfølelse i rygg og legger osv. Den fungerer som en enkel taktmotor. Da kan rammen rundt den taktfaste bevegelsen være løsere. Men husk: Når du føler et økende ubehag, er det mer effektivt å ta fram den strenge grunnmodellen (hvis praktisk mulig).

Etter hvert vil du sannsynligvis oppdage at den bare begynner «å gå av seg selv» når du står i ro…

Slik blir det lettere å holde ut og kanskje like å stå en del. Å stå helt stille lenge, er som regel ubehagelig. Et lite taktmønster er smart å ha på lur «i lomma»…

Balansekoden - Britt Fadnes - Kirsti Leira - e-post