Verktøy 7 - Reise seg for å gå

 

Verktøy 7: Reise seg for å gå
(se side 82)

Målet er å reise seg kontrollert med oppdatering av god balanse slik at det å gå videre kan skje lett og behagelig, helst i rytmisk flyt. Det betyr at bevegelsen må skje uten å sprette eller hive seg opp, skyve fra med hender på armlener, trekke seg opp etter et bord eller stupe fram.

Viktige elementer:
a) Klargjør oppreising ved å bevege deg frampå stolen og få føttene innunder.
b) Hendene må være på kroppen inntil du begynner å gå.
c) Oppmerksomheten følger hendene (lag dobbelthake).

Se på filmen. På inn legges hendene på knærne. For å komme ut og fri fra stolen slik at tyngden kommer over føttene, trekker du deg etter fingrene og stabiliserer bevegelsen på stopp. På neste inn «krøller» du deg sammen og gir et lite skyv fra håndbakene. På siste stopp markeres stående posisjon.

Eksempel: Du sitter og skal reise deg for å gjøre noe. Kanskje noen roper på deg. Men først skal du reise deg skikkelig. Ikke sprett opp. Det gjelder å ta kontroll så ikke stressfølelsen hogger tak. Som regel har du bedre tid enn du aner. Her snakker vi sekunder. Det er sjelden øyeblikkelig hjelp.

Slik tilrettelegger du for å gå videre med god kontroll i rytmisk flyt. Slik vil det å gå mot målet tjene som god forberedelse til neste handling. Slik blir det færre avsporinger og bedre hukommelse. Slik fornemmes bevegelsen kanskje som en indre melodi.

Det er fort gjort å reise seg som før, gjerne hastig med oppmerksomheten langt ut og fram. Det kreves spesifikk øving for å bli avlært. Ingen får til god kvalitet alltid. Velg deg noen steder hvor du gjør det ordentlig. Med øving vil du også klare å gjøre dette verktøyet på diskret vis i det offentlige rom.

Balansekoden - Britt Fadnes - Kirsti Leira - e-post