Verktøy 4

V-bevegelsen

Nå skal Gåregla brukes i et taktfast på-stedet-verktøy. Balansen utfordres noe. Tærne skal igjen være aktive for å sikre god støtte. Vær derfor helst barfot under innlæring.

Se på filmen. Stå bredt med føttene vendt litt utover (som en V). Aktiver tærne, klapp inn når du bøyer i knærne. Trekk blikket nært. Strekk deg opp igjen. Med taktfaste klapp understøttet av gåregla føres tyngden vekselvis fra side til side over et bøyd kne. Tærnes innsats bidrar til god stabilitet. Gjør to gåregler før ny vertikal bevegelse med et ferdig-klapp. Et godt «tekstilgrep» støttet av kommandoen grip, forsinker starten på å gå videre. Trygg balanse i stående stemples et lite øyeblikk. Gå to skritt 1-2 med oppmerksomheten tett på. Etter slipp frigjøres gjerne et lite sukk når du går videre, antakelig mer avspent i bedre balanse. Behagelig?

Øv til verktøyet sitter. Antakelig oppdager du at selve V-bevegelsen setter seg godt i hjernens hukommelsesspor. Den vil ofte starte å «gå av seg selv» på en behagelig måte. Gåregla vil da bare ligge i bakhodet og bidra til å holde på en gjenkjennende taktfast bevegelse. Ta utfordringen med å legge bort mobilen av og til og gjør V-bevegelsen i stedet. Det er en god Vente-bevegelse. Tålmodighet og tilstedeværelse øker. Mulig stivhet i rygg og legger blir ikke så påtrengende. Når du blir dreven kan den gå ufortrødent mens du gjør noe annet, som å snakke med noen eller pusse tenner.

Omfang og stemmebruk tilpasses situasjonen.