Verktøy 4

V-bevegelse med gåregla

Nå skal Gåregla – som den potet den er – understøtte en enkel taktfast bevegelse i stående.

Se på filmen. Stå litt bredbeint med føttene pekende noe utover, som en V. Bøy deg litt sammen og trekk oppmerksomheten nærmere. Klapp hendene på lårene og si inn. Før hendene opp til magen, fold de og la de hvile innpå magen. Foldete hender glir ikke fra hverandre selv når skuldre er avslappete. Vekselvis bøyes et og et kne, tyngden føres ut og tilbake. La blikket hvile i gulvet mellom føttene under hele utførelsen. Noen ganger kan det være nok for å finne ro ved å trekke oppmerksomheten tett til seg. Som i trappa, gjøres gjerne Gåregla to ganger under innøving. Vær nøye med stoppet i midten. Det være med. Korte bevegelsessekvenser øker kontrollen. Avslutt med et klapp, stopp.

V-bevegelsen avpasses i størrelse etter omstendighetene. Det kan stemmebruken også. I det offentlige rom kan du si reglene inni deg. Etter hvert vil du kanskje registrere at selve bevegelsen begynner å gå av seg selv når du står i ro, kanskje med svake gåregler inni hodet som et bakteppe. Hendene kan også være i lomma. Om du senker hodet, kan du kanskje fornemme noe fra innsiden av deg selv, fra magefølelsen?

Når vi står stille, oppstår lett ubehag. Vi blir stivere, energien synker, utålmodigheten presser på osv. Tilstedeværelsen øker om vi gjør en kjent bevegelse. Ta gjerne fram V-bevegelsen. Når den blir godt innlært, kan du bruke den når du for eksempel pusser tenner eller diskret når du prater med andre.

Skulle du glemme Gåregla, kan du si 1-2, 1-2 osv. i stedet.