Verktøy 5

Rolig tissing

NB! Effekt av dette og påfølgende verktøy er avhengig av at mobil og annen forstyrrende aktivitet legges helt bort. Du må konsentrere deg om det som skal skje akkurat nå.

Fordi tissing tar litt tid, gis det rom for å dyrke en intern tett-på-seg-selv-samtale. Vi kan ta oss på fersken om vi stresser. Tissing er vår ærligste stress-referanse. Den juger ikke. Oppdatering av balansen steg for steg fremmer at «hele meg» blir mer avspent. Dette er en unik læringsarena. At det skjer intimt og usensurert bidrar sterkt til god effekt.

Altfor mange sliter med irritasjoner i urinvegene som blærebetennelse, sopp, urinretensjon, urge (klarer ikke å utsette tissing) osv. Men verktøyet inneholder mye mer enn akkurat det som gjelder urinvegene. Om du er disiplinert og gir deg tid til å finne ro på do, vil tissinga binde kropp og hjerne sammen. Utføres verktøyet med disiplin sekvens for sekvens, fungerer det som hint av vår (barnets) bevegelsesutvikling: krype, krabbe, sitte, reise seg, stå, gå.

Se på filmen. Uavhengig om tissinga har startet eller ikke, rigger du deg til med støtte på underarmene og avslappete foldete hender (kan fatte om tommel som i grip/slipp). Lukk øynene i det du vender hodet inn og sier inn. Under selve tissinga sier du tre ganger anti-stress-setningen det tar, den tida, det tar. Om det er mye urin kan det passe med fire. Bruk gjerne dialekt. I en så tett-på-seg-selv-funksjon liker mange å bruke sitt opprinnelige språk. Det er viktig å ikke presse urin ut. Vannet skal lates! (Vannlating). Fullfør siste setningen selv om du er ferdig med å tisse. Vent, lytt og kjenn på siste del av tissinga til slutt. Marker ferdig ved å klemme hendene sammen.

Behold øynene lukket til du må se for å ta papir. Den viktige tett-på-samtalen må fortsette. Nå konsentrerer du deg mest om hva du gjør med hendene. Gni/press ned en og en hånd under bevegelsen skrått bakover til knærne på 1-2. Forbli lav. Skyv fra håndflatene med fingre i friluft på 3. Fingrene vil sprike og strekke seg litt. Det skal være god tyngde på hendene (som i en krabbe-posisjon). Hodet holdes vendt inn. Slipp deg bakover og stopp/lås posisjonen med et godt klo-grep rundt knærne på 4 (firr). Nå er håndflatene i friluft. Heng i klo-grepet mens du avventer et øyeblikk. Trekk deg nedover etter fingrene. I denne stupbevegelsen er haka fortsatt trukket godt inn. Ordet ned kan være naturlig å ha i bakhodet. Albuene vil automatisk bøyes noe utover, og det kommer et lite inn-pust. Løsne grepet. Automatisk glir du tilbake (gjerne med ordet tilbake i bakhodet). Glir du ikke automatisk tilbake, har du beveget deg litt for langt. Det kommer et lite ut-pust.

Sitt sammensunket og hold aktivt pusten. Munnen er lukket. Avvent. Behov for mer luft vil melde seg. Fyll brystkassa med luft gjennom nesa. Ikke vær tilbakeholden med å strekke deg godt opp. Bli i strekt posisjon et lite øyeblikk mens du holder pusten. Med et nese-snøft ut (som en bestemt piske-snert), faller du automatisk ned på bakrumpa. Hodet vil naturlig heve seg litt. I denne stabile sitte-posisjonen åpner du øynene etter et par sekund, finner papir, tørker deg og gjør deg klar for siste etappe.

Under oppreising og påkledning sier du det tar, den tida, det tar. Denne anti-stress-uttalelsen angående tidsbruk minner oss igjen på realitetene og er med i flere påfølgende verktøy.

Vær disiplinert. Bestem deg for å tisse skikkelig noen ganger i løpet av dagen (for eksempel om morgningen, etter arbeidsslutt, før du legger deg, eller «alltid»...).

Uten press får blæra gjøre jobben sin i fred. Gi deg tid, vær tålmodig avventende og la den siste etter-skvetten få komme.

Kanskje flere menn kan sitte å tisse?