Verktøy 6

Rolig tissing

NB! Effekt av dette og påfølgende verktøy er avhengig av at mobil og annen forstyrrende aktivitet legges helt bort. Du må konsentrere deg om det som skjer akkurat nå.

Å tisse skal foregå uten press og ideen om å skynde seg. Det er neppe tilfeldig at det heter vann-lating. Å tisse er en svært viktig biologisk funksjon. Altfor mange sliter med irritasjoner i urinvegene som blærebetennelse, sopp, urinretensjon, urge (klarer ikke å utsette tissing) osv. Dette er ofte en konsekvens av stress-tissing. Blæra må få gjøre jobben sin i ro og fred.

Se på filmen. Rigg deg til med støtte på underarmene og avslappete foldete hender. Klem hendene sammen, lukk øynene, vend hodet inn, si inn. Under selve tissinga sier du: nå – tisser jeg og det tar, den tida, det tar - - å tisse. Bruk gjerne dialekt. Kanskje må du vente på en etter-skvett. Marker ferdig ved å klemme hendene sammen.

Behold øynene lukket til du må se for å ta papir. Før en og en hånd til knærne på 1-2 mens du forblir lav. Skyv deg opp på 3. Med krummet rygg, lener du deg bakover. Lås stillingen med et godt grep om knærne på 4 (si gjerne firr). Trekk deg litt opp etter hendene før du slipper grepet. Et sukk følger gjerne bevegelsen. Sitt litt før du åpner øynene for å avrunde.

Under oppreising og påkledning sier du det tar, den tida, det tar - - å kle på meg.

Vær disiplinert. Bestem deg for å tisse skikkelig noen ganger i løpet av dagen (for eksempel om morgningen, etter arbeidsslutt, før du legger deg, eller «alltid»…).

Slik skapes kontrollert flyt i denne handlingen. Kanskje vil du etter hvert se fram til å finne ro på do?