Verktøy 6

Reise seg

Nå skal god balansekontroll og budskapet det tar, den tid, det tar innarbeides i en mye repetert hverdagsbevegelse, slik at summen åpner for å gå videre i stabil rytmisk flyt. Vi må å gi oss tid til å oppdatere balansen slik at vi fornemmer trygg oppreist posisjon før vi begynner å gå.

Den anonyme reise seg- bevegelsen må gjøres til en viktig liten handling. Her er det lett å slurve! Hvor er for eksempel hendene og oppmerksomheten når du reiser deg?

Gamle måter å reise seg på skal avlæres. Ofte er balansen dårligere enn det kan se ut som. Det kan være en hastig oppreisingsbevegelse der oppmerksomheten er langt foran, alltid bruke armlener for å skyve seg opp eller å dra seg opp etter en bordkant. Mange blir svimle. Oppmerksomheten må være tett på, fra start til slutt. Hendene viser oppmerksomhetsretningen og har hovedansvaret for framdriften.

Se på filmen. Her hviskes de ledsagende ordene, men under innlæring – og så ofte som mulig ellers – kan du med fordel snakke alminnelig høyt. Beveg deg ut på kanten av stolen/krakken, trekk føttene litt til deg. Skyv hendene fram på knærne, vend oppmerksomheten til deg på inn. Understøtt oppreisingen med det tar, den tid, det tar når du lar hendene trekke deg ut fra stolen (kontroll på stupfølelsen), skyve fra knærne og strekke deg rolig opp med hender innpå lårene. Marker oppreist posisjon før du går på 1-2. Først nå slipper du hendene og kan heve hodet. Når evnen til å være tett-på-seg-sjøl er lært og blir holdt ved like via Rolig tissing, kan du lettere registrere hva du gjør som gir en fornemmelse av god balansekontroll.

Eksempel: Du sitter og skal reise deg for å gjøre noe. Kanskje noen roper på deg. Men først skal du reise deg skikkelig. Ikke sprette opp. Det gjelder å ta kontroll på balansen så ikke stressfølelsen hogger tak. Det er sjelden øyeblikkelig hjelp. Som regel har du litt tid å gå på.

Det krever trofast og spesifikk øving for å avlære gamle uvaner. Ingen får til god kvalitet alltid. Velg deg noen steder hvor du gjør det ordentlig (i hvert fall 5 ganger daglig). Det er som regel lettest når du er alene. Men når det er innlært, kan du reise deg skikkelig på diskret vis også i det offentlige rom. Så ofte som mulig. Da kan du selvsagt si setningen inni deg. Fordi slik viktig kompetanse er ferskvare, kreves stadig gjentakelse.

Etter hvert vil påminningen det tar, den tid, det tar bli en god støtte - slik som Gåregla antakelig har blitt?