Verktøy 7

Sette seg

Nå skal bl.a. budskapet det tar, den tid, det tar innarbeides i en annen ofte repetert hverdagsbevegelse som utfordrer balansen. Når vi setter oss må vi ha balansekontroll under den vertikale bevegelsen ned for så å rigge oss til så behagelig som mulig. Dette må vi lære å gi oss tid til.

Gamle måter å sette seg på skal avlæres. Det er helt vanlig å sette seg slurvete, for eksempel å falle ned. Det må unngås, her gjelder det å ta kontroll hele vegen. Lårmusklene må utfordres for å holde seg sterke. Oppmerksomheten er tett på, fra start til slutt. Hendene viser retning for oppmerksomheten og de har hovedansvaret for framdriften. Her er mye viktig læring fra Rolig tissing.

Se på filmen. Selv om det her hviskes, så bruk gjerne høy stemme. Det er mer effektivt under innlæring. Rygg alltid til du kjenner stolen/krakken bak i knehasene. Det øker tryggheten når du ikke ser. Legg hendene på lårene, krum deg litt og vend oppmerksomheten hjem inn. Si påminningen det tar, den tid, det tar mens du senker deg loddrett ned med håndstøtte, tar et ørlite stopp på knær, med godt bøyde albuer senker deg videre ned til rumpa tar underlaget og i bøyd posisjonen lener deg (faller) bakover – med hendene på knærne. Grip med hendene slik at det blir et ørlite stopp når armene er strake på tar (som i 3 i Rolig tissing). Med et godt grep nærmest løfter du fram en og en fot på 1-2. Rigg deg til så du sitter så behagelig som mulig før du ser opp.

Dette er en overgangsbevegelse der vi kan minne oss på å være mer disiplinert avventende. Mulig stressatferd dempes. Det gjelder om det er arbeid eller hvile, alene eller sosialt, lytte eller si noe. Mange har etterlyst et verktøy som klargjør til arbeid foran skjerm. Her er det.

Velg deg som et minimum noen steder hvor du gjør det ordentlig (helst 5 ganger om dagen). Da husker du det. Med god øving vil du også klare det på diskret vis i offentlige rom. Verktøyet krever spesifikk øving for å læres. Repeter. Når det er innlært, kan du som oftest sette deg kontrollert i rytmisk flyt. Den innlærte påminningen når det gjelder bruk av tid (fra start til fullført) gjør det enklere. Dette er godt forebyggende arbeid mot stress!