Verktøy 7

Ta opp noe

Også i denne ofte repeterte balansekrevende bevegelsen skal grunnrytmen innarbeides. Hvordan ta opp noe fra gulv eller bakke, i hvert fall noen ganger om dagen på en særs god måte. Igjen er den største utfordringen å ta seg tid til å gjøre det ordentlig. Også her bærer hendene et stort ansvar for god og effektiv framdrift.

Se på filmen. Etter inn støtter du deg på knærne på 1. Når du griper etter gjenstanden, strekkes knærne. Når du griper tingen sies 2. Bøy knærne godt fram når du starter returbevegelsen. Framsvinget av knær sikrer god kraftutvikling når du bruker de viktige lårmusklene mot tyngdekraften. Suveren styrkeøvelse. I tillegg holdes ryggen (inklusive nakken) myk når du gradvis ruller deg oppover. Avslutt med det gjenkjennende vent i oppreist stilling etterfulgt av den gjenkjennende lille sidebevegelsen nå litt for å konsolidere balansen. Så kan du bevege deg videre.

Ned og opp. Ned og opp. Med og mot tyngdekraften. I meningsfylte ærend. Ta opp noe som skal ryddes, kastes, brukes eller undersøkes. Etter hvert skjer det lett og rytmisk.

Kast noe på gulvet og øv deg. La det inngå fast om morgningen og 3-5 ganger utover dagen. Hiv gjerne sokkene på gulvet og plukk de opp derifra. Det er en god følelse når du merker at kvaliteten i denne ned-opp-bevegelsen sitter. Her utføres en vanlig hverdagsbevegelse med kortvarig full konsentrasjon. Synkront, målrettet og gjenkjennende samarbeid mellom hender, føtter og oppmerksomhet understøttes av grunnrytmen.

Kunsten å bøye først (helst med håndstøtte) for så å strekke i knærne på siste del av vegen ned før du svinger knærne fram i god bøy under oppreising, vil etter hvert bli så naturlig at du gjør det automatisk også når du må «bli der nede» en liten stund. Eksempler kan være for å knyte skolisser, rydde opp i noe, hjelpe ungene, vaske vekk en flekk osv. Under oppreisingen bør hendene som hovedregel være på kroppen og oppmerksomheten nær.