Verktøy 8

Ta opp noe

Også i denne ofte repeterte balansekrevende bevegelsen skal påminningen (i tid og sted) det tar den tid det tar innarbeides. Når vi tar opp noe fra gulv eller bakke, er det en utfordring å gi seg tid til å gjøre det ordentlig, i hvert fall av og til. Også her bærer hendene et stort ansvar for god og effektiv framdrift i utførelsen. Denne «kattekrummingen» er gull for stive rygger og for å forebygge mot en stivhet altfor mange sliter med.

Se på filmen. Den hviskende krumme-bevegelsen med inn kjenner du fra før. Under bevegelsen ned, grepet om tingen og oppreisingen hvisker du det tar den tid det tar. Det kan være lurt å strekke i knærne når du griper etter tingen, men ikke minst å skyve knærne godt fram når du strekker deg opp. Samtidig bøyer du overkroppen godt inn. Du leiker med tyngdepunktet og nærmest pakker deg sammen rundt vår tenkte tyngdeakse. Stå et ørlite øyeblikk før du går (stempler balansen). Først da hever du blikket.

Framsvinget av knær sikrer god kraftutvikling når du bruker de viktige lårmusklene mot tyngdekraften. Suveren styrkeøvelse. I tillegg holdes ryggen (inklusive nakken) myk når du gradvis ruller deg oppover.

Ned og opp. Ned og opp. Med og mot tyngdekraften. I meningsfylte ærend. Ta opp noe som skal ryddes, kastes, brukes eller undersøkes. Etter hvert skjer det lett og rytmisk.

Kast noe på gulvet og øv deg. La det inngå fast om morgningen og 3-5 ganger utover dagen. Hiv gjerne sokkene på gulvet og plukk de opp derifra. Det er en god følelse når du merker at kvaliteten i denne ned-opp-bevegelsen sitter. Her utføres en vanlig hverdagsbevegelse med kortvarig full konsentrasjon, understøttet av en velkjent anti-stress-påminning.

Kunsten å «være katt» vil etter hvert bli så naturlig at du gjør det automatisk også når du må være så lavt nede en liten stund. Eksempler kan være å knyte skolisser, rydde opp i noe, hjelpe ungene, vaske vekk en flekk osv. Under oppreisingen bør hendene som hovedregel være på kroppen og oppmerksomheten nær. Slik unngår du å bli svimmel når du reiser deg opp.