Verktøy 8

Ta opp noe

Nå skal viktig kompetanse innarbeides i nok en alminnelig balansekrevende hverdagsbevegelse. Når vi tar opp noe fra gulv eller bakke, er det en utfordring å gi seg tid til å gjøre det ordentlig, i hvert fall av og til. Hendene bærer ansvaret for god, trygg og effektiv framdrift i utførelsen. Denne «kattekrummingen» er gull for stive rygger og for å forebygge mot en stivhet altfor mange sliter med.

Se på filmen. Starten er kjent. Hvisk eller si høyt inn når du samler deg med hendene på lårene i en liten krumning. Oppmerksomheten (synet) følger tingen hele vegen. Bevegelsen ned, grepet om tingen og oppreisingen understøttes av det tar, den tid, det tar. Det kan være lurt å strekke i knærne når du griper etter tingen, men mest viktig er det å skyve knærne godt fram når du strekker deg opp. Samtidig bøyer du overkroppen godt inn. Du leiker med tyngdepunktet og nærmest pakker deg sammen rundt vår tenkte tyngdeakse. Stå et ørlite øyeblikk (stemple og fornemme trygg balanse) før du går på 1-2. Først da hever du blikket. God læring fra Rolig tissing hjelper.

Framsvinget av knær sikrer god kraftutvikling når du bruker de viktige lårmusklene mot tyngdekraften. Suveren styrkeøvelse. I tillegg holdes ryggen (inklusive nakken) myk når du gradvis ruller deg oppover.

Ned og opp. Ned og opp. Med og mot tyngdekraften. I meningsfylte ærend. Ta opp noe som skal ryddes, kastes, brukes eller undersøkes. Etter hvert skjer det lett og rytmisk.

Kast noe på gulvet og øv deg. La det inngå fast om morgningen og 3-5 ganger utover dagen. Hiv gjerne sokkene på gulvet og plukk de opp derifra. Det er en god følelse når du merker at kvaliteten i denne ned-opp-bevegelsen sitter. Her utføres en vanlig hverdagsbevegelse med kortvarig full konsentrasjon, understøttet av en velkjent anti-stress-påminning.

Kunsten å «være katt» vil etter hvert bli så naturlig at du gjør det automatisk også når du må være lavt nede en liten stund. Eksempler kan være å knyte skolisser, rydde opp i noe, hjelpe ungene, vaske vekk en flekk osv. Under oppreisingen bør hendene som hovedregel være på kroppen og oppmerksomheten nær. Stå før du går. Slik unngår du å bli svimmel.