Verktøy 9;

Ta opp noe

Nå fortsetter aktiv oppdatering av Rytmisk Balanse i en annen ofte gjentatt vertikal hverdagsbevegelse. Hendene må ta ansvar for å sikre god balansekontroll.

Se på filmen. Følg med synet gjenstanden hele vegen. To sekvenser med markørene 1-2 inngår. Igjen: Vent på markørene undervegs!

Del bevegelsen nedover i to ved å støtte deg og stoppe på knærne undervegs. I andre sekvens der du griper etter gjenstanden, strekkes knærne. Bøy knærne godt fram når du starter returbevegelsen. Framsvinget av knær sikrer god kraftutvikling når du bruker de viktige lårmusklene mot tyngdekraften. Suveren styrkeøvelse! I tillegg holdes ryggen myk når du gradvis ruller deg oppover.

Ned og opp. Ned og opp. Med og mot tyngdekraften. I meningsfylte ærend. Ta opp noe som skal ryddes, kastes, brukes eller undersøkes. Etter hvert skjer det lett og rytmisk.

Kast noe på gulvet og øv deg. La det inngå fast om morgningen og 3-5 ganger utover dagen. Hiv gjerne sokkene på gulvet og plukk de opp derifra. Det er en god følelse når du merker at kvaliteten i denne ned-opp-bevegelsen sitter. Her utføres en vanlig hverdagsbevegelse med kortvarig full konsentrasjon. Synkront, målrettet og gjenkjennende samarbeid mellom hender, føtter og oppmerksomheten sørger for oppdatering av Rytmisk Balanse. Innøvde markører leder gjennomføringen.

Kunsten å bøye først (helst med håndstøtte) for så å strekke i knærne på siste del av vegen ned før du svinger knærne fram i god bøy under oppreising, vil etter hvert bli så naturlig at du gjør det automatisk også når du må «bli der nede» en liten stund. Eksempler kan være for å knyte skolisser, rydde opp i noe, hjelpe ungene, vaske vekk en flekk osv. Under oppreisingen bør hendene være på kroppen og oppmerksomheten nær.